-
Ο Θυρεός της Φ/Γ ΣΠΕΤΣΑΙ είναι ο ίδιος με τους θυρεούς των παλαιοτέρων ομόνυμων πλοίων. ‘Εχει σχεδιαστεί ουσιαστικά ως αντίγραφο μιας εκ των παραλλαγών της σημαίας του Στόλου των ΣΠΕΤΣΩΝ κατά τον Αγώνα της Εθνικής Ανεξαρτησίας. Η σημαία αυτή και κατ’ επέκταση ο θυρεός που προήλθε από αυτή, έχει ως θέμα στο Σταυρό, το σύμβολο του Έθνους κατά τον Αγώνα, στηριζόμενο επάνω σε ανεστραμμένη ημισέληνο (σύμβολο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας) επί της οποίας υπάρχουν επίσης, εκατέρωθεν του Σταυρού, λογχοφόρο ακόντιο και ανεστραμμένη άγκυρα επί της οποίας αναρριχάται περιελισσόμενος όφις. Ο Σταυρός είναι ερυθρός το δε πεδίο του θυρεού ανοικτό μπλε..
Κύρια Χαρακτηριστικά Πλοίου
Ολικό Μήκος
117 μέτρα
Μέγιστο πλάτος
14,8 μ.
Μέγιστο βύθισμα
6,5 μ.
Εκτόπισμα
3500 τόνοι
Πρόωση: CODOG (Combined Diesel or Gas Turbine)
2 x Αεροστρόβιλοι GE LM
Ισχύος 30.000 Hp έκαστος.
2 x Diesel MTU 20V
Ισχύος 5.000 Hp έκαστη
Ταχύτης : - Οικονομική
– Μέγιστη Συνεχής με 2 Αεροστροβίλους
16 κόμβοι
32 κόμβοι
Αυτονομία με ταχύτητα 16 κόμβους
4100 ν.μ.
Αριθμός κλινών
203
Συσκευές Εντοπισμού, Συστήματα Διευθύνσεως Βολής,
Επεξεργασία Στοιχείων
RADARS Ερεύνης Αέρος – Επιφανείας
DA 08
Ερεύνης και Διευθύνσεως Βολής
MW 08
Διευθύνσεως Βολής
DDWCS (2 x STIR)
Ναυτιλίας
RACAL 2690 BT ARPA
BRIDGEMASTER 252/6
Εντοπιστική συσκευή Υποβρυχίων (SONAR)
DE 1160 – HM/VDS
Συσκευή Η/Ν Αναγνωρίσεως (IFF)
Mk 12
Συσκευή Υποκλοπών – Παρεμβολών
APECS – II ESM/ECM
Συσκευή Υποκλοπών – Επικοινωνιών
TELEGON – 10
Συσκευή Κατευθύνσεως Ελικοπτέρων
VESTA
Σύστημα Ασύρματης Ανταλλαγής Τακτικής εικόνας (DATA LINK)
Link 11
Τακτικό Σύστημα
STACOS
Οπλισμός και Αντίμετρα
Οπλικά Συστήματα Εγγύς Προστασίας (CIWS)
2 x PHALANX
Πυροβόλο
1 x 5’’/54 Μκ 45 (FMC)
Σύστημα Κατευθυνόμενων Βλημάτων Ε – Ε (SSM)
8 (2 x 4) HARPOON
Σύστημα Κατευθυνόμενων Βλημάτων Ε – A (SAM)
NSS GMVLS Mk48 Mod 2
(16 K/B ‘‘ESSM’’)
Τορπιλοσωλήνες – τορπίλες
SVVT Mk 32 (2 x 3 τεμ.)
Αντίμετρα Η/Ν Τορπιλών
AN/SLQ-25 NIXIE
Εκτοξευτές Η/Ν Αντιμέτρων (CHAFFS IR)
SRBOC (4 x 6)
Ελικόπτερο
1 x AEGEAN HAWK
ΠΛΗΡΩΜΑ
Αξιωματικοί
27
Κατώτερο προσωπικό
171
History
Η Φ/Γ ΣΠΕΤΣΑι είναι το πέμπτο πλοίο του Στόλου που φέρει την ονομασία αυτή. Το πρώτο ήταν μία ιστιοφόρος κορβέτα, ιδιοκτησία της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας που αγοράσθηκε από την Ελληνική Κυβέρνηση και εντάχθηκε στον Εθνικό Στόλο στην πρώτη επίσημη σύστασή του το 1830 με όνομα “ΝΗΣΟΣ ΣΠΕΤΣΩΝ’’. Πυρπολήθηκε στον Πόρο το 1831. Ακολούθησε μία ατμοβαρίς εκτοπίσματος 433 τόνων, που ναυπηγήθηκε στα Αγγλικά ναυπηγεία Blackwall το 1881. Με την ονομασία αυτή παρέμεινε στη δύναμη του Στόλου μέχρι την παραγγελία του ομώνυμου θωρηκτού. Το 1889 μετονομάσθηκε σε “ΑΚΤΙΟΝ’'. Τρίτο κατά σειρά ομώνυμο πλοίο υπήρξε το θωρηκτό ‘’ΣΠΕΤΣΑΙ’’ εκτοπίσματος 4.900 τόνων που κατασκευάσθηκε από Γαλλική εταιρεία στα ναυπηγεία της Granville στη Χάβρη μεταξύ 1887 και 1891. Το θωρηκτό “ΣΠΕΤΣΑΙ” εντεταγμένο κατά τον πόλεμο του 1897 στη Μοίρα του Ιουνίου έλαβε μέρος στον βομβαρδισμό των Τουρκικών φρουρίων της εισόδου του Αμβρακικού. Επιπλέον συμμετείχε στις ένδοξες ναυμαχίες Έλλης και Λήμνου κατά τους Βαλκανικούς πολέμους 1912—13. Τέλος. χρησιμοποιήθηκε ως Σχολή Συνεννοήσεως την περίοδο 1922 έως 1929 και ακολούθως παροπλίστηκε. Συγχρόνως με το ΣΠΕΤΣΑΙ ήταν ενταγμένα στη δύναμη του Στόλου τα ομοίου, τύπου πλοία ‘’ΥΔΡΑ’’ και ‘’ΨΑΡΑ’’. Τέταρτο πλοίο με το όνομα αυτό υπήρξε ένα αντιτορπιλικό τύπου Dardo εκτοπίσματος 1350 τόνων και μέγιστης ταχύτητας 40 κόμβων, κατασκευής Ιταλικών ναυπηγείων Odero, το οποίο εντάχθηκε στη δύναμη του Στόλου το 1933. Έλαβε μέρος στις ναυτικές επιχειρήσεις του 1940-41 μεταξύ των οποίων και η τρίτη επιδρομή στα στενά του Οτράντο (4-5 Ιανουαρίου 1941). Μετά την κατάληψη της Ελλάδας από τις Δυνάμεις του Άξονα, το αντιτορπιλικό διέφυγε με τον υπόλοιπο Στόλο στην Μέση Ανατολή. Επανέπλευσε στην Ελλάδα με τον υπόλοιπο Στόλο και την Κυβέρνηση τον Οκτώβριο του 1944 και παροπλίστηκε μετά την απελευθέρωση της χώρας . Συγχρόνως με το ‘’ΣΠΕΤΣΑΙ’’ ήταν ενταγμένα στη δύναμη του Στόλου και τα ομοίου τύπου ’’ΥΔΡΑ’’, ‘’ΨΑΡΑ’’ και ‘’ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ’’.ΒΑΘΜΟΣ ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΑΠΟ ΕΩΣ ΑΝΤΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Δ. ΚΟΥΡΚΟΥΛΗΣ 24/10/1996 11/03/1998 ΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Δ. ΚΟΥΡΚΟΥΛΗΣ 12/03/1998 01/07/1999 ΑΝΤΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Δ. ΛΑΪΝΑΣ 02/07/1999 23/08/2001 ΑΝΤΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ 24/08/2001 20/03/2003 ΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ 21/03/2003 02/06/2003 ΑΝΤΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Σ. ΚΟΝΙΔΑΡΗΣ 03/06/2003 14/03/2005 ΑΝΤΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ N. ΜΠΙΣΜΠΙΚΟΠΟΥΛΟΣ 15/03/2005 28/02/2007 ΑΝΤΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Γ. ΜΑΤΑΡΑΓΚΑΣ 01/03/2007 10/01/2007 ΑΝΤΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Ι. ΚΟΝΤΟΥΛΗΣ 11/01/2007 11/08/2009 ΑΝΤΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Δ. ΚΑΒΟΥΛΑΚΟΣ 12/08/2009 21/12/2010 ΑΝΤΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Π. ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ 22/12/2010 02/08/2012 ΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Π. ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ 03/08/2012 16/09/2012 ΑΝΤΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Ι. ΡΕΤΣΑΣ 17/09/2012 18/05/2014 ΑΝΤΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Π. ΚΑΡΑΒΑΣ 19/05/2014 18/11/2015 ΑΝΤΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Γ. ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΗΣ 19/11/2015 11/06/2017 ΑΝΤΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Δ. ΛΑΜΠΙΡΗΣ 12/06/2017 11/05/2018 ΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Δ. ΛΑΜΠΙΡΗΣ 12/05/2018 05/08/2019 ΑΝΤΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Π. ΚΑΤΩΠΟΔΗΣ 06/08/2019 - ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ / ΑΣΚΗΣΕΙΣ
ΑΠΟ
ΜΕΧΡΙ
OPERATION ALBA
22/4/97
23/4/97
DYNAMIC MIX ‘97
20/9/97
22/9/97
STRONG RESOLVE ‘98
01/3/98
06/3/98
FOST
08/4/98
17/4/98
STANAVFORMED
05/9/00
14/12/00
OPERATION ENDURING FREEDOM
06/6/02
16/9/02
FOST
07/9/04
08/11/04
INVITEX – IONIAN SEA
09/5/05
17/5/05
SNMG-2
12/1/06
14/5/06
PHOENIX EXPRESS
07/4/08
23/4/08
GALIBER 07
27/2/07
1/3/07
UNIFIL MAROPS
01/5/07
13/6/07
PHOENIX EXPRESS
07/4/08
23/4/08
BRIGHT STAR 09
06/10/09
18/10/09
SNMCMG-2
22/1/11
08/7/11
NOBLE DINA 2015
28/4/15
18/5/15
SNMG-2
19/4/16
18/6/16
MEDOUSA 1/17
30/07/17
3/08/17