• Τελευταία Νέα - Δελτία Τύπου
    Αυγ 23 2012 2291
  • Τελευταία Νέα - Δελτία Τύπου
    Φεβ 16 2013 5222
  • Τελευταία Νέα - Δελτία Τύπου
    Ιουν 03 2013 1828
  • Τελευταία Νέα - Δελτία Τύπου
    Δεκ 07 2012 2943
  • Τελευταία Νέα - Δελτία Τύπου
    Φεβ 07 2018 1475
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

  1. ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ
  2. ΕΞΟΠΛΙΣΤΙΚΑ
  1. ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
  2. ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΟΙΝΟΥ
  3. ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΑ
  4. ΧΟΡΗΓΙΕΣ

Περιληπτική Ιστορία Διοικήσεως Φρεγατών

Η σημερινή Διοίκηση Φρεγατών ουσιαστικά συστάθηκε λίγο πριν τους Βαλκανικούς πολέμους υπό τη μορφή του Στολίσκου Αντιτορπιλλικών με επικεφαλής τον Πλοίαρχο Ι.ΒΡΑΤΣΑΝΟ και αποτελούνταν από δύο (2) Μοίρες. Τη Μοίρα των Ανιχνευτικών με Μοίραρχο επικεφαλής τον Αντιπλοίαρχο Δ.ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ Κυβερνήτη του Αντιτορπιλλικού ΛΕΩΝ και τη Μοίρα Αντιτορπιλλικών με Μοίραρχο επικεφαλής τον Αντιπλοίαρχο Ι. ΗΠΙΤΗ Κυβερνήτη του Αντιτορπιλλικού ΣΦΕΝΔΟΝΗ.

Ο Στολίσκος Αντιτορπιλλικών περιλάμβανε τα ακόλουθα πλοία:

α. Ανιχνευτικά ΑΕΤΟΣ - ΙΕΡΑΞ - ΛΕΩΝ - ΠΑΝΘΗΡ. Κατασκευάστηκαν στα ναυπηγεία του LIVERPOOL της Μ. Βρετανίας, είχαν εκτόπισμα 980 τόνων και ταχύτητα 31 κόμβων. Η επιστράτευση πού έγινε λίγο πριν την έναρξη των Βαλκανικών πολέμων επέβαλε την εσπευσμένη αγορά τους, ενώ αρχικά τα πλοία κατασκευάζονταν για την Αργεντινή. Μετά από πυρετώδεις ενέργειες για να μην τα προλάβει ο πόλεμος στην Μ. Βρετανία, τα πλοία απέπλευσαν με ξένα πληρώματα και παρελήφθησαν από αντίστοιχα Ελληνικά στο Αλγέρι. Με τον στόλο του Αιγαίου ενώθηκαν στις 18 Οκτωβρίου 1912 εκτός του Αντιτορπιλλικού ΑΕΤΟΣ που λόγω μηχανικής βλάβης ρυμουλκήθηκε και παρέμεινε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνος για επισκευή. Αρχικά χαρακτηρίσθηκαν Ανιχνευτικά γιατί αφενός τα πυρομαχικά των πυροβόλων τους ήταν περιορισμένα και αφετέρου οι απαιτούμενες τορπίλες δεν υπήρχαν πλέον στην αγορά.

β. Αντιτορπιλλικά ΑΣΠΙΣ - ΒΕΛΟΣ - ΔΟΞΑ - ΝΙΚΗ: Κατασκευάστηκαν μεταξύ 1905-1907 στα Γερμανικά ναυπηγεία του Στεττίνου. Είχαν εκτόπισμα 350 τόνων και ταχύτητα 30 κόμβων. Από αυτά το Αντιτορπιλλικό ΒΕΛΟΣ ήταν το πρώτο Ελληνικό πλοίο που κατέπλευσε στην Κωνσταντινούπολη το Νοέμβριο του 1918.

γ. Αντιτορπιλλικά ΣΦΕΝΔΟΝΗ - ΛΟΓΧΗ - ΘΥΕΛΛΑ - ΝΑΥΚΡΑΤΟΥΣΑ. Κατασκευάσθηκαν κατόπιν παραγγελίας της Ελληνικής κυβέρνησης στα ναυπηγεία Yarrow της Μ. Βρετανίας μεταξύ 1905-1907.Είχαν εκτόπισμα 380 τόνων και ταχύτητα 30 κόμβων.

δ. Αντιτορπιλλικά ΚΕΡΑΥΝΟΣ - ΝΕΑ ΓΕΝΕΑ. Κατασκευάσθηκαν για το Γερμανικό Ναυτικό μεταξύ 1911-1912 στα ναυπηγεία του Στεττίνου. Η ύψωση της Ελληνικής Σημαίας έγινε στις 10 Οκτωβρίου 1912, όταν αγοράστηκαν εσπευσμένα με εράνους Ελλήνων του εξωτερικού που έγιναν από το Σπύρο Ματσούκα καθώς και με συνεισφορά του Εθνικού Ταμείου του Στόλου. Ήταν δε τα πρώτα πλοία του Στόλου που διέθεταν ατμοστρόβιλους.

Η οργάνωση του Στολίσκου Αντιτορπιλλικών φαίνεται παρακάτω:

ΣΤΟΛΙΣΚΟΣ ΑΝΤΙΤΟΡΠΙΛΛΙΚΩΝ
(Αρχηγός-Πλοίαρχος Ι.ΒΡΑΤΣΑΝΟΣ)

ΜΟΙΡΑ ΑΝΙΧΝΕΥΤΙΚΩΝ ΜΟΙΡΑ ΑΝΤΙΤΟΡΠΙΛΛΙΚΩΝ
(Μοίραρχος επικεφαλής: Αντιπλοίαρχος Δ.ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ Κυβερνήτης Α/Τ ΛΕΩΝ) (Μοίραρχος επικεφαλής: Αντιπλοίαρχος Ι.ΗΠΙΤΗΣ Κυβερνήτης Α/Τ ΣΦΕΝΔΟΝΗ)
Α/Τ ΛΕΩΝ Α/Τ ΣΦΕΝΔΟΝΗ
Α/Τ ΑΕΤΟΣ Α/Τ ΘΥΕΛΛΑ
Α/Τ ΙΕΡΑΞ Α/Τ ΛΟΓΧΗ
Α/Τ ΠΑΝΘΗΡ Α/Τ ΝΑΥΚΡΑΤΟΥΣΑ
Α/Τ ΚΕΡΑΥΝΟΣ Α/Τ ΝΙΚΗ
Α/Τ ΑΣΠΙΣ
Α/Τ ΔΟΞΑ
ΑΤ ΒΕΛΟΣ
Α/Τ ΝΕΑ ΓΕΝΕΑ

Κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών πολέμων ο Ελληνικός Στόλος χωρίστηκε στο Στόλο του Αιγαίου υπό τον Πλοίαρχο (μετέπειτα Ναύαρχο) Π.ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗ και στη Μοίρα του Ιονίου υπό τον Πλοίαρχο Ι.ΔΑΜΙΑΝΟ. Ο Στολίσκος Αντιτορπιλλικών ανήκοντας στο Στόλο του Αιγαίου με ορμητήριο το Μούδρο της Λήμνου, συνετέλεσε στην ασφαλή μεταφορά στρατευμάτων και στον έλεγχο των στενών των Δαρδανελίων, εξασφαλίζοντας τη θαλάσσια κυριαρχία των Ελλήνων στο Αιγαίο. Αξιοσημείωτα γεγονότα είναι η συντριβή του Τουρκικού Στόλου στις ναυμαχίες της ΕΛΛΗΣ (3 Δεκεμβρίου 1912) και ΛΗΜΝΟΥ (5 Ιανουαρίου 1913) καθώς και η απελευθέρωση όλων των νησιών του Βορείου και Βορειοανατολικού Αιγαίου από τα αποβατικά αγήματα των πλοίων και τμήματα στρατού ξηράς.

Τα παραπάνω γίνονται ακόμα πιο σημαντικά λαμβάνοντας υπόψιν το όχι ιδιαίτερο υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης σε ότι αφορά θέματα γνώσης υλικού λόγω της αναγκαιότητας για άμεση ένταξη και επιχειρησιακή αξιοποίηση των νέων πλοίων του Στόλου.

Με την έναρξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και τα γεγονότα του εθνικού διχασμού η Αγγλία προέβη σε κατάσχεση των υπό κατασκευή θωρηκτών και εύδρομων Αντιτορπιλλικών που βρίσκονταν στα Αγγλικά ναυπηγεία. Έτσι η σύνθεση του Στόλου σε Αντιτορπιλλικά παραμένει σταθερή. Ωστόσο εκτελέστηκαν ναυτικές επιχειρήσεις στο Αιγαίο στο πλευρό των συμμάχων μετά το 1916 που ήταν κυρίως περιπολίες και συνοδείες νηοπομπών. Μετά την ανακωχή ο Ελληνικός και ο Συμμαχικός Στόλος εισήλθαν στην Προποντίδα, αγκυροβόλησαν στη Κωνσταντινούπολη και τη Νικομήδεια και συμμετείχαν στις επιχειρήσεις στη Ρωσία. Αργότερα, αρχικά με τη βοήθεια των συμμάχων και κυρίως των Άγγλων και στη συνέχεια μόνος, ο Ελληνικός Στόλος συμμετείχε στις επιχειρήσεις καλύψεως της Θράκης και της Μικρασιατικής εκστρατείας

Μετά την άτυχη έκβαση της εκστρατείας στη Μ. Ασία (1922) καταβλήθηκε προσπάθεια εκσυγχρονισμού των περισσότερων ναυτικών μονάδων. Έτσι τέσσερα (4) εκ των Αντιτορπιλλικών εκσυγχρονίστηκαν στην Αγγλία ενώ τα υπόλοιπα στην Ελλάδα.

Από το 1928 υπό πρωθυπουργίας Ε. Βενιζέλου, εμπεδώνεται ο γενικότερος φιλειρηνικός προσανατολισμός της περιόδου του Μεσοπολέμου με την οριστική εγκατάλειψη της Μεγάλης Ιδέας και την αισθητή μείωση των δαπανών για την άμυνα. Έτσι το 1933 ο Στόλος κατέχει τα Αντιτορπιλλικά ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ, ΥΔΡΑ, ΣΠΕΤΣΑΙ, ΨΑΡΑ, ΑΕΤΟΣ, ΙΕΡΑΞ, ΛΕΩΝ, ΠΑΝΘΗΡ, ΑΣΠΙΣ, ΝΙΚΗ, ΘΥΕΛΛΑ, ΣΦΕΝΔΟΝΗ. Το 1940 παρουσιάζει σχεδόν την ίδια σύνθεση με την προσθήκη δύο (2) Αντιτορπιλλικών, των Αγγλικής κατασκευής ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΙ ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ.

Η έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου σηματοδοτείται για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό με τον τορπιλισμό του καταδρομικού ΕΛΛΗ στον λιμένα της Τήνου την 15 Αυγούστου 1940. Κατά την Αλβανική εποποιία το 1940-1941 τα Αντιτορπιλλικά εκτέλεσαν στην περιοχή του Βορείου Ιονίου και των στενών του Οτράντο αποστολές συνοδείας και προστασίας μεταγωγικών πλοίων που μετέφεραν πολεμοφόδια, καύσιμα και τρόφιμα έπ' ωφελεία του Στρατού Ξηράς. Παράλληλα σχεδιάστηκαν επιθετικές επιχειρήσεις περιορισμένης κλίμακας που εκτελέστηκαν με ακρίβεια και κυρίως χωρίς απώλειες.

Το παραπάνω σκηνικό όμως μεταβλήθηκε ραγδαία με την εκδήλωση της Γερμανικής επίθεσης και τη Luftwaffe να αποδεκατίζει τον Ελληνικό Στόλο βυθίζοντας εικοσιπέντε (25) πλοία κάθε κατηγορίας από 4 έως 25 Απριλίου 1941. Για τη συνέχιση του αγώνα θεωρήθηκε απαραίτητη η μετακίνηση του Στόλου στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Τα έξι (6) Αντιτορπιλλικά που είχαν απομείνει μαζί με τα υπόλοιπα πλοία του Στόλου (1 θωρηκτό, 3 τορπιλοβόλα, 5 υποβρύχια, 2 βοηθητικά) τέθηκαν υπό τις διαταγές των Βρετανών εκτελώντας αποστολές συνοδείας νηοπομπών, περιπολιών ελέγχου λιμένων και στενών στη Μεσόγειο, τον Ατλαντικό και τον Ινδικό Ωκεανό.

Κατά τη διάρκεια του πολέμου αυξήθηκε κατακόρυφα η επιχειρησιακή εκπαίδευση των πληρωμάτων με τη διαρκή συμμετοχή τους σε επιχειρήσεις και πραγματικές συνθήκες μάχης. Παράλληλα η αριθμητική δύναμη του Στολίσκου Αντιτορπιλλικών ενισχύθηκε σημαντικά με την παραχώρηση από τους Άγγλους νέων ναυτικών μονάδων, κυρίως Αντιτορπιλλικών Συνοδείας. Αξιομνημόνευτη είναι:

α. Η δράση του Αντιτορπιλλικού Β.ΟΛΓΑ που πριν τη βύθισή του από Γερμανικά βομβαρδιστικά στο Λακκί της Λέρου την 26 Σεπτεμβρίου 1943,είχε αναδειχθεί στο πρώτο σε επιτυχίες συμμαχικό πλοίο του είδους του στη Μεσόγειο.

β. Το χωρίς προηγούμενο κατόρθωμα του Αντιτορπιλλικού ΑΔΡΙΑΣ που μετά την αποκοπή της πλώρης του από πρόσκρουση σε νάρκη κατά την διάρκεια περιπολίας στα Δωδεκάνησα το φθινόπωρο του 1943, διένυσε 370 ναυτικά μίλια κινούμενο με τις μηχανές ανάποδα για να εισέλθει την 23 Οκτωβρίου 1943 στο Ναύσταθμο της Αλεξάνδρειας εν μέσω ζητωκραυγών και τιμών από το σύνολο των πληρωμάτων των λοιπών συμμαχικών πλοίων που ελλιμενίζονταν εκεί.

γ. Η συμμετοχή των Κορβέτων ΚΡΙΕΖΗΣ και ΤΟΜΠΑΖΗΣ στην ιστορική απόβαση της Νορμανδίας τον Ιούνιο του 1944,που έκρινε κατά κύριο λόγο την τελική έκβαση του πολέμου.

Το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου βρίσκει τον Στολίσκο Αντιτορπιλλικών ισχυρότερο. Έτσι το 1944 ο Στόλος αποτελούνταν από τα εξής πλοία:

α. Αντιτορπιλλικά τύπου HUNT II (ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ - ΚΡΗΤΗ): Παραχωρήθηκαν επί δανεισμού από το Βρετανικό Ναυτικό το 1942 και 1943 αντίστοιχα

β. Αντιτορπιλλικά τύπου HUNT III (ΑΔΡΙΑΣ - ΚΑΝΑΡΗΣ - ΜΙΑΟΥΛΗΣ - ΠΙΝΔΟΣ): Τα τρία (3) πρώτα παραχωρήθηκαν επί δανεισμό από το Βρετανικό Ναυτικό το 1942 ενώ το Πίνδος το 1943

γ. Κορβέτες (ΣΑΧΤΟΥΡΗΣ - ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ - ΚΡΙΕΖΗΣ - ΤΟΜΠΑΖΗΣ - ΓΕΩΡΓΙΟΣ Β΄): Τα τέσσερα (4) πρώτα (τύπου FLOWER ) παραχωρήθηκαν επί δανεισμό από το Βρετανικό Ναυτικό το 1942-1943 ,ενώ το ΓΕΩΡΓΙΟΣ Β΄ παραχωρήθηκε από τις Η.Π.Α. το 1943

δ. Αντιτορπιλλικό τύπου «Β» ΣΑΛΑΜΙΣ: Παραχωρήθηκε επί δανεισμό από τους Βρετανούς το 1944.

ε. Αντιτορπιλλικό τύπου «Ε» ΝΑΒΑΡΙΝΟΝ: Παραχωρήθηκε επί δανεισμό από το Βρετανικό Ναυτικό το 1944.

Επίσης είχαν διατηρηθεί στον Στολίσκο τα παλαιά Αντιτορπιλλικά ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ - ΣΠΕΤΣΑΙ - ΑΕΤΟΣ - ΙΕΡΑΞ - ΠΑΝΘΗΡ.

Τα ανωτέρω πλοία αποτέλεσαν το Στόλο που με επικεφαλής το Θωρηκτό ΑΒΕΡΩΦ μετέφερε την Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας υπό τον Γ. Παπανδρέου στο Φάληρο την 17 η Οκτωβρίου 1944 για να αναλάβει την διακυβέρνηση μετά την απελευθέρωση από τους Γερμανούς

Η μεταπολεμική περίοδος από το 1944 έως το 1949 συνταράχτηκε από τον εμφύλιο πόλεμο. Οι κυριότερες αποστολές που ανέλαβαν την περίοδο αυτή τα πλοία ήταν απλές περιπολίες επιτηρήσεως και υποστήριξη επιχειρήσεων Στράτου Ξηράς με πυροβολικό. Στον διοικητικό τομέα την 14 η Απριλίου 1945 συγκροτείται ο Στολίσκος με τίτλο ΑΔΑ. Το σχήμα αυτό διατηρήθηκε έως το Νοέμβριο του 1947, εκτός από ένα τρίμηνο περίπου που μετονομάστηκε προσωρινά σε ΔΜΑ/Τ. Εν συνεχεία και μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '50 διατηρεί τον τίτλο ΑΔΕΣ περιλαμβάνοντας το σύνολο των Αντιτορπιλλικών, Κορβέτων και Περιπολικών PGΜS .

Μέχρι το τέλος της δεκαετίας του '40 και συγκεκριμένα το 1946 συντελούνται οι εξής αλλαγές σε υλικό:

α. Παραλαμβάνεται επί δανεισμό από το Βρετανικό Ναυτικό το Αντιτορπιλλικό τύπου HUNT III ΑΔΡΙΑΣ που αντικατέστησε το προηγούμενο ομοίου τύπου.

β. Παραλαμβάνεται επίσης επί δανεισμό από τους Βρετανούς το Αντιτορπιλλικό τύπου HUNT III ΑΣΤΙΓΞ.

γ. Παροπλίζονται τα παλαιά Αντιτορπιλλικά ΣΠΕΤΣΑΙ - ΑΕΤΟΣ - ΙΕΡΑΞ - ΠΑΝΘΗΡ.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1950 παραλαμβάνονται από τις Η.Π.Α στα πλαίσια της Αμερικάνικης στρατιωτικής βοήθειας τα Αντιτορπιλλικά Συνοδείας τύπου BOSTWICK και γνωστά ως «Θηρία» ΑΕΤΟΣ - ΙΕΡΑΞ - ΛΕΩΝ - ΠΑΝΘΗΡ καθώς και τα Αντιτορπιλλικά τύπου GLEEVES NIKH - ΔΟΞΑ.

Περί τα τέλη της δεκαετίας του '50 και αρχές του '60 συντελούνται οι παρακάτω μεταβολές στην μορφή και στην δομή του Στολίσκου Αντιτορπιλλικών:

α. Επιστρέφονται στο Βρετανικό Ναυτικό τα Αντιτορπιλλικά τύπου HUNT II και HUNT III καθώς και οι τέσσερις (4) Κορβέτες τύπου FLOWER .

β. Παροπλίζονται τα Αντιτορπιλλικά ΣΑΛΑΜΙΣ - ΝΑΒΑΡΙΝΟΝ και η Κορβέτα ΓΕΩΡΓΙΟΣ Β΄.

γ. Παραλαμβάνονται από τις Η.Π.Α τα Αντιτορπιλλικά Στόλου τύπου FLETCHER ΣΦΕΝΔΟΝΗ-ΒΕΛΟΣ-ΑΣΠΙΣ-ΛΟΓΧΗ το 1959-1960 και κατόπιν το 1962 τα ΘΥΕΛΛΑ - ΝΑΒΑΡΙΝΟΝ.

δ. Παραλαμβάνονται από τις Η.Π.Α τα Πετρελαιοφόρα ΑΡΕΘΟΥΣΑ - ΑΡΙΑΔΝΗ.

ε. Την 14 η Ιανουαρίου 1959 ιδρύεται το ΑΑΠ-ΑΚΙΠ με συνέπεια τον χωρισμό των πλοίων σε δύο (2) Αρχηγεία υπό τον ΔΕΣ/1 ΚΑΙ ΔΕΣ/2 αντίστοιχα. Το ανωτέρω διοικητικό σχήμα θα διατηρηθεί για μία (1) περίπου δεκαετία.

Έτσι την δεκαετία του 1960 η δύναμη του Στόλου περιλαμβάνει έξι (6) Αντιτορπιλλικά Στόλου τύπου FLETCHER (ΒΕΛΟΣ - ΑΣΠΙΣ - ΣΦΕΝΔΟΝΗ - ΛΟΓΧΗ και ΘΥΕΛΛΑ - ΝΑΒΑΡΙΝΟΝ), τα τέσσερα (4) Αντιτορπιλλικά Συνοδείας τύπου BOSTWICK (ΑΕΤΟΣ - ΙΕΡΑΞ - ΛΕΩΝ - ΠΑΝΘΗΡ) και τα δύο (2) Αντιτορπιλλικά τύπου GL ΕΕ VES (ΝΙΚΗ - ΔΟΞΑ) όλα Αμερικάνικης κατασκευής. Την 3 η Ιανουαρίου 1968 ο Στολίσκος ενοποιείται και πάλι μετονομαζόμενος σε ΔΑΚ-ΣΑΝΤ, ονομασία που θα παραμείνει μέχρι τα μέσα της επόμενης δεκαετίας

Την δεκαετία του 1970 παραλαμβάνονται σταδιακά από τις Η.Π.Α. τα Αντιτορπιλλικά Στόλου τύπου FRAM II (ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ - ΜΙΑΟΥΛΗΣ) και FRAM I (ΚΑΝΑΡΗΣ - ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ - ΣΑΧΤΟΥΡΗΣ - ΤΟΜΠΑΖΗΣ), ενώ παροπλίζονται το 1972 τα Αντιτορπιλλικά τύπου GLEEVES (ΝΙΚΗ - ΔΟΞΑ). Επίσης το 1976 παραχωρήθηκε από το Γερμανικό Ναυτικό ένα (1) Αντιτορπιλλικό Συνοδείας- Υποστηρίξεως τύπου RHEIN που ονομάσθηκε ΑΙΓΑΙΟΝ. Την 2 η Αυγούστου 1976 σχηματίζεται η Διοίκηση Αντιτορπιλλικών διάδοχος της προγενέστερης ΔΑΚ-ΣΑΝΤ, τα πλοία της οποίας υποδιαιρούνται σε δύο (2) Μοίρες για λόγους διοικητικής ευελιξίας.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980 παραλαμβάνονται από τις Η.Π.Α. δύο (2) επιπλέον Αντιτορπιλλικά τύπου FRAM I (ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ - ΚΡΙΕΖΗΣ), ενώ παροπλίζονται τα αντίστοιχα τύπου FLETCHER ΘΥΕΛΛΑ - ΝΑΒΑΡΙΝΟΝ. Παράλληλα την ίδια χρονική περίοδο αγοράζονται από την Ολλανδία οι δύο (2) πρώτες Φρεγάτες τύπου STANDARD ΕΛΛΗ και ΛΗΜΝΟΣ. Έτσι την δεκαετία του '80 η σύνθεση της Διοίκησης Αντιτορπιλλικών ήταν η κάτωθι:

α. Δύο (2) Φρεγάτες τύπου STANDARD (ΕΛΛΗ - ΛΗΜΝΟΣ)

β. Οκτώ (8) Αντιτορπιλλικά Στόλου τύπου FRAM (ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ - ΜΙΑΟΥΛΗΣ - ΚΑΝΑΡΗΣ - ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ - ΣΑΧΤΟΥΡΗΣ - ΤΟΜΠΑΖΗΣ - ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ - ΚΡΙΕΖΗΣ)

γ. Τέσσερα (4) Αντιτορπιλλικά Στόλου τύπου FLETCHER (ΑΣΠΙΣ - ΒΕΛΟΣ - ΣΦΕΝΔΟΝΗ - ΛΟΓΧΗ)

δ. Τέσσερα (4) Αντιτορπιλλικά Συνοδείας τύπου BOSTWICK (ΑΕΤΟΣ - ΙΕΡΑΞ - ΛΕΩΝ - ΠΑΝΘΗΡ)

ε. Ένα (1) Αντιτορπιλλικό Συνοδείας - Υποστηρίξεως τύπου RHEIN (ΑΙΓΑΙΟΝ)

στ. Δύο (2) Πετρελαιοφόρα (ΑΡΙΑΔΝΗ - ΑΡΕΘΟΥΣΑ)

Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 παροπλίζονται τα Αντιτορπιλλικά τύπου BOSTWICK, FLETCHER και FRAM (πλην των ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ - ΤΟΜΠΑΖΗΣ που τέθηκαν εκτός ενέργειας περί τα μέσα της δεκαετίας του 90) καθώς και το Αντιτορπιλλικό ΑΙΓΑΙΟΝ. Επίσης παραλαμβάνονται από το Γερμανικό Ναυτικό τα πλοία Γενικής Υποστηρίξεως ΑΞΙΟΣ και ΑΛΙΑΚΜΩΝ. Την ίδια χρονική περίοδο αρχίζει η σταδιακή παραλαβή από τις Η.Π.Α των Αντιτορπιλλικών τύπου ADAMS (ΚΙΜΩΝ - ΝΕΑΡΧΟΣ - ΦΟΡΜΙΩΝ - ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ) και των Φρεγατών τύπου ΚΝΟΧ (HΠΕΙΡΟΣ - ΘΡΑΚΗ - ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ),πλοίων που παρέμειναν σε ενέργεια για μία (1) περίπου δεκαετία. Παράλληλα η Διοίκηση Αντιτορπιλλικών ενισχύεται με σύγχρονα πλοία όπως οι Γερμανικής σχεδίασης, κατασκευασμένες όμως κατά το πλείστον στην Ελλάδα από το 1992 έως το 1998, Φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ 200 (ΥΔΡΑ - ΣΠΕΤΣΑΙ - ΨΑΡΑ - ΣΑΛΑΜΙΣ) αλλά και με την προμήθεια από την Ολλανδία από το 1993 έως το 2004 επτά (7) επιπλέον μεταχειρισμένων Φρεγατών τύπου STANDARD (ΑΙΓΑΙΟΝ - ΑΔΡΙΑΣ - ΝΑΒΑΡΙΝΟΝ - ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ - ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ - ΚΑΝΑΡΗΣ - ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ). Σε ότι αφορά τα πλοία Διοικητικής Μέριμνας το 2003 εντάχτηκε στις τάξεις της Διοικήσεως το νεότευκτο στα ναυπηγεία της Ελευσίνας Πετρελαιοφόρο Στόλου ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ, ενώ ένα χρόνο νωρίτερα είχε παροπλιστεί το Πετρελαιοφόρο ΑΡΙΑΔΝΗ. Την 27η Ιουνίου 2002 η Διοίκηση Αντιτορπιλλικών μετονομάζεται σε Διοίκηση Φρεγατών.

Οι μεγαλύτερες διασυμμαχικές-πολυεθνικές επιχειρήσεις που έχουν λάβει μέρος κατά το παρελθόν ναυτικές μονάδες της Διοικήσεως Φρεγατών είναι οι κάτωθι :

α. Επιχείρηση DESERT STORM για την απελευθέρωση του Κουβέϊτ από την παράνομη Ιρακινή κατοχή με περιπολία των Φρεγατών ΕΛΛΗ και ΛΗΜΝΟΣ στην Ερυθρά θάλασσα κατά τα έτη 1990-1991.

β. Επιχείρηση SHARP GUARD για την εφαρμογή των κυρώσεων εμπάργκο σε πολεμικό υλικό που είχαν επιβληθεί από το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ στις χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας (Σερβία/Μαυροβούνιο, Κροατία) με περιπολίες Φρεγατών και Αντιτορπιλλικών στην Αδριατική κατά τα έτη 1992-1996.

γ. Επιχείρηση ENDURING FREEDOM για την καταπολέμηση της διεθνούς τρομοκρατίας με περιπολίες Φρεγατών τύπου STANDARD και MEKO 200 στον Περσικό Κόλπο κατά τα έτη 2002-2003.

δ. Επιχείρηση STANAVFORMED με συνεχή παρουσία μίας (1) ναυτικής μονάδας από το 1990 έως σήμερα στα πλαίσια της μόνιμα συγκροτημένης Νατοϊκής ναυτικής δύναμης που επιχειρεί στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, με ανάληψη κατά καιρούς αποστολών που συμβάλλουν στην εδραίωση της σταθερότητας και της ειρήνης.
 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ VIDEOS

ΟΛΟΙ ΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Δείτε όλους τους Διαγωνισμούς